
Čajnik (razdoblje Du Paquier)
Posljednja izložba održana u Muzeju Mimara prije zatvaranja muzeja radi opasnosti od zaraze virusom Covid-19 bila je Sjaj bijelog zlata – porculan bečke manufakture porculana iz zbirke našeg uglednog kolekcionara Veljka Martona. Gospodin Marton je unutar osobnog odabira svih izložaka po prvi put predstavio i porculanske predmete iz zbirke Cohen koje je nedavno otkupio na dražbi. U želji da prenese posjetiteljima osobitu emotivnu povezanost kolekcionara sa njegovom zbirkom, organizirao je svakog četvrtka dobro posjećena vodstva prilikom kojih je vješto spajajući detalje o bečkoj manufakturi sa znamenitim povijesnim ličnostima poput Marije Terezije, Josipa II. i njegove sestre francuske kraljice Marije Antoanete, dodatno pobudio njihovo zanimanje.
Porculan iz zbirke Marton predstavlja dojmljiv pregled cjelokupne proizvodnje bečke manufakture tijekom gotovo 150 godina njezina postojanja u kojoj se kroz vrijeme odražavaju varljivi modni trendovi i izmjene stilova od baroka do bidermajera. Od 1718. godine kada je bečku manufakuru osnovao Claudius Innocentius Du Paquier predmeti od porculana nosili su barokno obilježje često s utjecajima dalekoistočnog porculana. Godine 1744. manufakturu u dugovima otkupila je Marija Terezija. Oko 1750. godine u izradi porculanskih predmeta prevladao je nježni stil rokokoa, sjajnih svježih boja i lepršavih oblika. Od 1770. godine počeo se osjećati francuski utjecaj osobito u oblikovanju grupa od neocakljenog porculana – bisquita u stilu klasicizma. Godine 1784. Conrad von Sorgenthal (1733 – 1805.) uspješno je preuzeo upravu financijski posrnule manufakture koja je potom u njegovom razdoblju dosegnula vrhunac u kvaliteti proizvodnje savršeno spajajući estetku i tehnološke inovacije. Godine 1864. u sukobu umjetnosti i nove masovne proizvodnje, manufaktura je izgubila isplativost i bila je zatvorena.
Nažalost razorni potres u Zagrebu oštetio je zgradu Muzeja Mimara do stupnja privremene neuporabljivosti i muzej je zatvorio svoja vrata za posjetitelje za duže vrijeme. Ipak, utjeha je da se u potresu nije oštetio niti jedan porculanski predmet tada još postavljene izložbe Zbirke Marton u vitrinama smještenim u prostorijama ispod razine prizemlja zgrade muzeja.

Portret Marije Terezije (kasno razdoblje Du Paquier)

Posuda za pripremu čokoladnog napitka (razdoblje Marije Terezije)

Ukrasni tanjur (razdoblje Sorgenthal) iz zbirke Cohen

Šalica s tanjurićem ukrašena portretom Marije Ludovice Beatrix (razdoblje Sorgenthal) iz zbirke Cohen

Servis za doručak ukrašen alegorijskim prizorima (razdoblje Sorgenthal) iz zbirke Cohen